Wat u als werkgever moet weten over het coronavirus

De maatregelen rondom het coronavirus zorgen voor veranderingen die van invloed zijn op het bedrijfsleven. Misschien vraagt u zich af wat de gevolgen hiervan zijn voor de Bedrijfstakeigen Regelingen Bouw & Infra. U blijft via deze pagina op de hoogte van de belangrijkste ontwikkelingen.

03-06-2020

U kunt als werkgever tot maximaal 90% van uw loonkosten vergoed krijgen. Dit is geregeld in de tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW) van de overheid. U komt hiervoor in aanmerking als u door de coronacrisis minimaal 20% aan omzetverlies verwacht in de maanden juni tot en met september. U kunt vanaf 6 juli een aanvraag indienen voor deze NOW 2.0. Kijk voor meer informatie op de website van de Rijksoverheid.

De aanvraagperiode voor NOW 1.0 liep tot 6 juni. De NOW 1.0 ging over omzetverlies in de maanden maart, april en mei. Heeft u in deze eerste periode NOW aangevraagd? Op 20 mei zijn enkele aanpassingen in de NOW-regeling bekendgemaakt. Deze aanpassingen hebben misschien gevolgen voor u.   

U kunt geen werktijdverkorting meer aanvragen   
Het kabinet heeft de regeling Werktijdverkorting (wtv) stopgezet. De NOW vervangt deze regeling. 

De coronacrisis raakt nog steeds werkgevers in de bouw. De betaaltermijn voor de facturen van juni is daarom verlengd naar 30 dagen. Het gaat dan om de facturen van de premies voor de Stichting Aanvullingsfonds Bouw & Infra en het Opleidings- en Ontwikkelingsfonds Bouw & Infra. 
 
Ook de automatische incassotermijn wordt verlengd naar 30 dagen. Eerder werd de betaaltermijn voor facturen van april en mei al verlengd naar 60 dagen. Voor facturen vanaf 1 juli geldt weer de normale betaaltermijn van 14 dagen. In het schema hieronder hebben we alles voor u op een rij gezet.    


Factuurdatum vóór 01-04-2020 Factuurdatum 01-04 t/m 31-05-2020 Factuurdatum 01-06 t/m 30-06-2020 Factuurdatum vanaf 01-07-2020
Betaaltermijn 14 dagen 
60 dagen 30 dagen 14 dagen
Automatische incasso na 3 (werk)dagen 60 dagen 30 dagen 3 (werk)dagen
Stuur uw vraag naar werkgevers@bter-bouw.nl. Vermeld in uw e-mail uw aansluitnummer. Laat het ons gerust weten als u wilt dat wij u terugbellen. 

Heeft u vragen over premies of het aanleveren van uw gegevens? 
Mail dan uw vraag naar premies@bpfbouw.nl. Wij zijn tevens beperkt bereikbaar per telefoon op werkdagen van 08.00 uur tot 12.00 uur via 020-583 42 00.